Samenwerking stimuleren via online platforms

Gemeenten werken steeds meer samen aan grote, maatschappelijke vraagstukken. Online communities ondersteunen die ontwikkeling. In opdracht van VNG Realisatie bouwt OSAGE aan 2 online communities voor gemeenten.

De vraag van VNG Realisatie

Gemeenten zoeken steeds vaker de samenwerking op. Met elkaar, maar ook met het Rijk en ketenpartners. Bijvoorbeeld bij de aanpak van schulden, ICT-vraagstukken of problemen in de jeugdzorg. Want waarom 355 keer het wiel uitvinden, als je ook sámen kunt ontwikkelen, uitvoeren en opschalen?

Online communities ondersteunen deze aanpak. Ze bieden een platform waar gemeenten kennis kunnen uitwisselen. En waar ze samen kunnen werken aan oplossingen en standaarden die ook voor andere gemeenten en partners interessant en relevant zijn. VNG Realisatie vroeg OSAGE te ondersteunen bij de community building rondom 2 online platforms voor gemeenten.

Onze aanpak

Communitystrategie

  • opstellen ‘praktische strategie’ voor 2 communities:

    • werkenaaneenoverheid.pleio.nl

    • commonground.nl

  • in co-creatie met gemeenten en betrokkenen bij VNG Realisatie

Advies

  • hoe versterken de communities en andere communicatiemiddelen en -kanalen van VNG Realisatie elkaar?

  • hoe vergroten we bereik en activatie?

Praktische handvatten

  • rolverdeling communityteam, moderatieregels en contentkalender

Communitymanagement: aan de slag

  • realtime content produceren op evenementen

  • nieuwsberichten en blogs

  • ontwerp (in Pleio), navigatie en thema’s aanpassen aan de behoeften van doelgroepen

  • meten en monitoren

Screenshot+online+community+op+pleio.png

Het resultaat

De online platforms hebben een aangepaste navigatie en menustructuur gekregen, rondom relevante thema’s voor de doelgroep. We zorgen wekelijks voor actuele content en stimuleren en modereren bijdragen van gebruikers. Ook stimuleren we dat online en offline elkaar versterken, met name rond events.

Wat dat tot nu toe heeft opgeleverd? Een verdubbeling van het aantal leden en een flinke stijging van de ledenactiviteit. Voor beide communities.

Wat hebben we gedaan?

  • Communitystrategie

  • Communitymanagement

  • Advies

  • Ontwerp

  • Copy

  • Moderatie

  • Monitoring

Wil je meer weten over dit project of onze dienstverlening?

Wij denken graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met ons op via het onderstaande contactformulier en wij reageren zo spoedig mogelijk.

Previous
Previous

Mens Centraal - overzicht en houvast voor nabestaanden

Next
Next

Wet- en regelgeving begrijpelijk maken