Wet- en regelgeving begrijpelijk maken
4 tips voor checklists en regelhulpen
Hoe communiceer je eenvoudig over ingewikkelde procedures en complexe regelgeving? Op een manier dat mensen snappen wat ze moeten doen? Met checklists en regelhulpen! Maar: de ene checklist is de andere niet. 4 tips voor checklists waarmee je de gebruiker écht verder helpt.
1. Geef grip en houvast
Een goede checklist of regelhulp biedt grip, houvast en handelingsperspectief. Het beantwoord vragen als: wat moet je zelf regelen? Wat wordt er voor je geregeld? Wat moet je nu meteen regelen, en wat kan ook op een later moment?
Zelfinspectie.nl - Arbo op orde!
Hoe weet je zeker dat jouw organisatie voldoet aan alle arbeidsvoorschriften? Je checkt het zelf met de zelfinspectie van de Arbodienst. Hiermee kijk je vanuit de ogen van een inspecteur naar je eigen organisatie.
Het resultaat van de regelhulp is een overzicht met ‘actiepunten’: de dingen die je nog moet regelen. Deze actiepunten zijn helder en concreet omschreven, zodat je meteen verder kunt. Wil je meer weten? Dan klik je op een van de links voor meer informatie. Handig: je kunt de actiepunten ook downloaden of delen, bijvoorbeeld met een collega.
2. Droge materie kan ook menselijk
Wet- en regelgeving, procedures: afstandelijker kan het bijna niet. Juist daarom is het zo belangrijk om oog te hebben voor de mensen die de checklist of regelhulp gaan gebruiken. Wie zijn ze, met welk doel gebruiken ze de checklist? Is de uitkomst belangrijk voor ze, spelen er misschien bepaalde emoties?
Regelhulp Beslagvrije voet
Als mensen schulden hebben, kunnen ze te maken krijgen met loonbeslag. Een deel van hun loon of uitkering gaat dan naar de beslaglegger, bijvoorbeeld een deurwaarder. Maar ze mogen ook altijd een deel houden voor hun vaste lasten of boodschappen. Dit is de ‘beslagvrije voet’. Wij ontwikkelden een regelhulp waarmee ze dit bedrag kunnen uitrekenen.
De korte inleiding op de homepagina sluit aan bij de belevingswereld van de gebruikers, die het geld waar het om gaat hard nodig hebben. Hiermee laat de Rijksoverheid zien: we denken met je mee, deze site is er voor jóú. Ook maken we in de inleiding meteen duidelijk wat gebruikers met deze site kunnen doen.
3) Bied maatwerk
Vaak heb je als klant of gebruiker een specifieke vraag. Je wilt weten aan welke eisen je moet voldoen, of checken welke actie je moet ondernemen. Een goede checklist of regelhulp biedt precies - én alleen - die informatie waar jij op dat moment behoefte aan hebt.
PrivacyApp Jeugdhulp en jeugdbescherming
Jongeren die jeugdhulp ontvangen hebben vaak vragen over hun privacyrechten. Hetzelfde geldt voor hun ouders en verzorgers. Ook professionals willen graag weten welke informatie ze met welke partijen mogen delen. De PrivacyApp biedt duidelijkheid.
Deze app is volledig vraaggestuurd. Gebruikers geven aan wie ze zijn (jongere, professional, oudere/verzorger, leeftijd) en klikken hierna op de vraag of situatie die voor hen geldt. Zo krijgen ze snel antwoord op hun vraag. En hoeven ze alleen die informatie te lezen die voor hen relevant is.
4. Maak die drempel zo laag mogelijk
Hoe eenvoudiger, hoe beter. Vraag je bij elke handeling of vraag af: is deze écht nodig? En zo ja: kan het actiepunt misschien nóg concreter en duidelijker? En hoe kan je de gebruiker helpen bij het invullen?
VIB-check
Werkt een bedrijf met gevaarlijke stoffen? Dan moet het precies weten wat de risico’s van die stoffen zijn. Leveranciers zijn daarom verplicht om alle eigenschappen van een stof te vermelden op een zogenaamd ‘veiligheidsinformatieblad’ (VIB). Met de VIB-check kunnen inkopende bedrijven checken of de informatie op het VIB juist en volledig is.
In 5 minuten check je - door het beantwoorden van ja/nee-vragen - of het VIB in orde is. Duidelijke iconen geven aan wáár precies op het VIB je moet kijken om de vraag te beantwoorden. En blijkt het VIB niet volledig? Dan kun je de resultaten eenvoudig delen met de leverancier, zodat deze op de hoogte is.