Training door OSAGE: toegankelijk schrijven


Het belang van toegankelijk schrijven

Een ingewikkeld product zó omschrijven dat je klant het na één keer lezen begrijpt. Nieuwe wet- en regelgeving helder communiceren, zodat je klanten snappen wat er voor hen verandert. Instructies geven die je klanten zonder extra uitleg makkelijk uitvoeren. Klinkt goed, toch? Maar begrijpelijk en toegankelijk schrijven is niet makkelijk. Zeker niet als je over complexe onderwerpen communiceert of een lastige boodschap moet overbrengen. Goed nieuws: je kunt het leren!

Daarom: een schrijftraining voor iedereen die teksten schrijft voor klanten of burgers, en met minder moeite beter begrepen wil worden.
In een training van 2 keer 3 uur leer je hoe je eenvoudige teksten schrijft. Kort, bondig en in gewone mensentaal. Je leert hoe je aansluit bij de vragen en verwachtingen van je lezer, hoe je veelgemaakte fouten voorkomt en hoe je eenvoudige trucjes toepast die je tekst in één keer een stuk beter maken. En je gaat aan de slag met een tekst die je in je dagelijkse werk nodig hebt. Zoals een brief, een e-mail of een webtekst.

Het programma 
Deze onderdelen komen aan bod:

  • Introductie: het belang en de impact van begrijpelijke taal

  • Ken je doelgroep: hoe verplaats je je écht in de leefwereld van je klant?

  • Stijl: hoe ziet een heldere, duidelijke en klantgerichte schrijfstijl eruit?

  • Structuur: hoe bouw je een goede tekst op?

We behandelen telkens een stukje theorie, met daarna een schrijfopdracht waarbij je het geleerde direct in de praktijk brengt. We geven veel concrete voorbeelden (niet zo..., maar wel zo…) en praktische tips. Ook ontvang je hand-outs en checklists, zodat je alle theorie en tips nog eens rustig na kunt lezen. 

Voor wie?
De training is bedoeld voor iedereen die brieven, e-mails, webcontent of andere teksten voor klanten schrijft. En die met minder moeite, beter begrepen wil worden door zijn of haar klanten. 

Tijdens de workshop leer je… 

  • Teksten schrijven die daadwerkelijk begrepen worden én die blijven hangen

  • Ingewikkelde teksten omzetten in duidelijke taal

  • Welke impact een heldere tekst heeft op je lezer - en wat een verschil je dus kunt maken

  • Dat schrijven altijd begint bij je lezer, en waarom dat zo is

  • Waarom je de term ‘jip-en-janneke-taal’ moet vergeten

  • Waarom concreet taalgebruik zo belangrijk is, en hoe je dat toepast

  • Hoe je een lange tekst kort en bondig maakt

  • Welke ‘vaagmakers’ en andere verboden woorden je nooit meer mag gebruiken

  • en nog veel meer...

Na de training…

  • Kun je bondiger en leesbaarder schrijven

  • Weet je welke stappen je moet volgen om een begrijpelijke, toegankelijke tekst te schrijven

  • Heb je checklists, tips en richtlijnen die je helpen bij het schrijven van duidelijke teksten

  • Heb je een eigen tekst liggen waar je direct verder mee kunt

Wil je meer weten over de mogelijkheden van onze workshop toegankelijk schrijven? Vul dan het onderstaande formulier in, en we nemen spoedig contact met je op:

Previous
Previous

Training Service Design

Next
Next

Training Service Blueprint