Training door OSAGE: Service Design
Service design bij OSAGE:
anders kijken naar dienstverlening
Je leest er veel over in het nieuws: zorg of hulp vanuit de overheid die zijn doel ver voorbij schiet. Omdat de veelvoud aan professionals, instanties, regels en protocollen voor veel mensen lastig te volgen is. En, hoe goedbedoeld ook, de problemen soms juist erger maakt.
Zo zijn 'multiprobleemgezinnen' soms meer energie kwijt met het bijhouden van de lange lijst hulpverleners die voor hun zaak verantwoordelijk zijn, dan dat ze écht geholpen worden. Brengen bewindvoerders en toeslagen mensen met een laag inkomen regelmatig in de problemen. Worden nabestaanden overspoeld met post van allerlei verschillende overheidsinstanties – vaak nog geadresseerd aan de overledene.
Wat als we het eens omdraaiden?
Wat als hulp niet zou zijn georganiseerd vanuit de interne processen, agenda's en taak- en budgetverdelingen van de overheid, maar vanuit iemands hulpvraag? Dan zouden hulp en zorg er heel anders uitzien: logisch, toegankelijk, menselijk. Dan zouden mensen maar één contactpersoon hebben voor hun (hulp)vraag. Of één brief krijgen namens de ‘hele overheid’ als een dierbare overlijdt. Met daarin een helder overzicht: dit regelen wij voor jou, en dit moet je zelf doen.
De mens centraal, niet de organisatie
Dat vraagt om anders (durven) kijken naar dienstverlening. Om het loslaten van bestaande processen, randvoorwaarden, gewoonten en aannames. Om beginnen bij de zorgen, wensen en frustraties van de ander. Bij OSAGE maken we graag gebruik van service design om dit anders kijken en denken op gang te brengen. Want met service design volgens OSAGE leer je als organisatie:
Je verplaatsen in de behoeften en wensen van je doelgroep.
Onderzoeken hoe jouw dienstverlening logischer, menselijker en eenvoudiger kan.
En hoe je je interne processen of organisatiestructuur hierop kunt aanpassen.
Lees meer over service design door OSAGE:
Meer weten?
Lees alles over (de verschillen tussen) service design, ux design en design thinking volgens de experts van OSAGE.
Workshop service design door OSAGE
Zorgen dat de klant zich geholpen, gehoord en begrepen voelt. En tegelijk rekening houden met de doelen en mogelijkheden van de organisatie. Dat is service design volgens OSAGE. Dit vraagt om een bepaalde manier van kijken naar dienstverlening.
Bij OSAGE geloven we dat service design draait om het creëren van waardevolle en betekenisvolle ervaringen. Wij bieden service design workshops aan die zijn ontworpen om je organisatie te helpen bij het verbeteren van je dienstverlening. Tijdens onze workshops leren we jullie hoe je de klant centraal kunt stellen, terwijl je tegelijkertijd de doelstellingen en mogelijkheden van je organisatie niet uit het oog verliest.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van onze workshops? Vul dan het onderstaande formulier in, en we nemen spoedig contact met je op: