Lang leve(n)de community!

Overheden investeren al sinds 2006 in online communities. Maar de afgelopen twee, drie jaar gaat het hard: online communities zijn ‘booming’. Hoe komt dat? OSAGE’s community-experts Merlijn en Cas zien vijf logische redenen waarom overheden de online community hebben ontdekt.

Blog_Lang leve de community - website.png

1: Overheden ‘moeten wel’

De energietransitie. De integrale aanpak van de schuldenproblematiek. De invoering van de Omgevingswet. De vernieuwing van de informatievoorziening. Allemaal maatschappelijke vraagstukken waarvoor overheden over de grenzen van hun eigen organisatie heen moeten kijken, en interdisciplinair moeten samenwerken. Binnen departementen, tussen Rijk en provincies, gemeenten, ketenpartners en marktpartijen. En steeds vaker: direct met burgers en ondernemers. Deze maatschappelijke vraagstukken tackelen lukt bijna niet zonder een online community dat onderlinge interactie mogelijk maakt. Al is het maar - in de meest basale vorm - om kennis te kunnen delen.

2: Overheden willen graag 

Overheden zien dat ze online communities - ook vaak samenwerkingsplatform of kennisplatform genoemd - kunnen inzetten voor de ontwikkeling en ontplooiing van hun medewerkers. Door medewerkers te faciliteren met alle beschikbare informatie en (digitale) middelen, creëer je informeel leiderschap (op expertise). En stimuleer je samenwerken over grenzen heen. Overheden zien óók dat op deze manier direct contact met burgers en ondernemers makkelijker wordt.  


3 Mensen willen graag

We leven in een netwerksamenleving. De mens is nergens meer zonder ‘zijn’ infrastructuur van sociale netwerken. Tegelijk neemt bij mensen de aandacht voor maatschappelijke thema’s en zingeving toe. Ze willen graag meedenken en meedoen. Over de windmolen in de buurt, de school van hun kinderen, een inzamelactie voor India... Overheden willen én kunnen daar met communities op inspelen.

4 De techniek staat voor niets

Er is een groeiende behoefte aan een middel dat nieuwe mogelijkheden biedt voor inspraak, zelforganisatie, draagvlak, verbinding en zelfs co-creatie. Allemaal bewegingen die vragen om overkoepelende, geïntegreerde communityplatformen die interactie mogelijk maken. Platformen die deels open, deels besloten kunnen zijn. Of deels intern, deels extern. Platformen waarvan de content, door de integratie met social media, ook in de overige communicatie gebruikt kan worden en zo een plek krijgt in de communicatiemix richting doelgroepen. 


5 We willen van communicatie naar co-creëren…

Sterker nog, communities lijken gaandeweg te innoveren van communicatiemiddel naar een middel dat nieuwe organisatievormen ondersteunt. Of interdisciplinaire samenwerking ondersteunt. Mooi voorbeeld: een programma als ‘Mens centraal’, waarin ministerie-overstijgend wordt gekeken hoe je de leefwereld van mensen centraal kunt stellen in de dienstverlening. Omdat een community een vertrouwde omgeving creëert door niet alleen te zenden, weet het middel ook echt te verbinden. Je bent gelijkwaardig en gaat de dialoog aan. Of zelfs: je maakt samen door middel van co-creatie nieuwe producten, diensten of dienstverlening. 


6 … en liever nog: participeren!

Communities blijken ook een middel waarin je met ondernemers en burgers prima kunt samenwerken aan de inrichting van de leefomgeving - iets waar de Omgevingswet per 1 januari 2022 zelf nadrukkelijk toe oproept. Het is niet voor niets dat wij de laatste tijd met name bestuurders en programmamanagers als onze opdrachtgevers hebben, in plaats van de afdeling communicatie. Zie hier bijvoorbeeld ons gezamenlijke webinar over hoe je online communities kunt inzetten voor burgerparticipatie


De groei van online communities is één van de vijf trends die OSAGE signaleert voor 2021. Benieuwd naar de andere vier? Download hier de PDF Communicatietrends 2021.



Zo zorg je voor een levendige community

1) Mensen praten liever met mensen

En niet met organisaties. Met Albert van de Gemeente Groningen. Niet met de Gemeente Groningen. Maak het persoonlijk. Met naam, foto én een uitnodigende toon.

2) Bekend maakt bemind

Hebben we Jan op een event ontmoet? Dan gaat het communiceren nog makkelijker. Bekend maakt bemind. Iemand die je kent, durf je te benaderen of kennis mee te delen. Organiseer die ontmoeting en build je online community dus met name offline.  

3) Maak het makkelijk

Maak content niet te veel zelf, maar help ánderen content maken. Suggereer, attendeer, faciliteer. Maak formats, geef workshops, redigeer. En support de belangrijkste creators en reactors - zij zijn de basis van je community. 

4) Wees relevant

Jaag de community aan met relevante content, die je ook via andere middelen en kanalen kunt delen voor het vergroten van het bereik. Vang je doelgroep met inhoud.

5) Heb geduld

Een community is gebaseerd op een gezamenlijke interesse, begint vaak klein en groeit langzaam. Voed de interesse. Wacht tot meer mensen lid worden, en hopelijk kennis gaan delen. Zaaien, zaaien, zaaien...  en oogsten als de reacties en discussies op gang komen.




Previous
Previous

Ons recept voor klantcommunicatie in crisistijd

Next
Next

Waarom schrijven op B1-niveau een illusie is