Een visueel jaarplan voor de Belastingdienst

Het jaarplan van de Belastingdienst is bedoeld voor iedereen. Dan is het fijn als het een leesbaar en toegankelijk document is. Wij ontwierpen het concept voor een nieuw, visueel jaarplan. Waarin plannen zo veel mogelijk worden verbeeld in plaats van verteld. En de lezer snel de informatie vindt die hij of zij zoekt. Ook ontwikkelden we een eigen icoonstijl voor de hele Belastingdienst.

 

De vraag van de Belastingdienst

Met het Jaarplan informeert de Belastingdienst de Tweede Kamer over de uitvoerings- en toezichtstrategie. Het volgt op de Rijksbegroting. Vóór 2019 was het Jaarplan een rapport van 100 pagina’s, waarin de plannen in veel tekst werden beschreven. Dit wil de staatssecretaris nu anders. Hij wil een Jaarplan met minder tekst en meer beeldend vertelde verhalen. Overzichtelijk en snel scanbaar voor de leden van de Tweede Kamer.

Aan OSAGE de vraag om de Belastingdienst te ondersteunen in de overgang van ‘schrijvend rapporteren’ naar ‘beeldend verhalen vertellen’.

 

Onze aanpak

Werksessie

  • met medewerkers van de Belastingdienst

  • wat wordt de kern van de hoofdstukken?

  • eerste stappen zetten met beelddenken

Concept

  • ontwikkelen van gelaagde structuur

  • welke onderwerpen visualiseren we?

Ontwerp

  • nieuwe icoonstijl

  • bepalen formaat, ligging, typografie en paginaopmaak

Oplevering

  • een gedrukte én interactieve versie

  • op tijd beschikbaar voor de Tweede Kamer

 

Het resultaat

Een visueel concept waarbij informatie in lagen wordt aangeboden. Elk hoofdstuk opent met een visual die de kern van het hoofdstuk weergeeft, en een korte samenvatting in tekst. Daarna volgt een verdiepende tekst, waarbij visuals weer nóg verder inzoomen op de details. Zo kan de lezer zelf bepalen hoe ver hij in de inhoud duikt. En doordat visuals worden ingezet voor ‘droge’ informatie als cijfers, blijft het Jaarplan goed verteerbaar.

We kozen voor een liggend formaat, wat beter leest op beeldschermen. Ook hielden we rekening met de gebruiker van de gedrukte versie: we hebben het Jaarplan aan de lange zijde laten binden, zodat je het naar boven openklapt. Dat bespaart ruimte als je het doorbladert op je bureau.

De Belastingdienst had nog geen eigen icoonstijl en er was sterke behoefte aan richtlijnen. De stijl die wij ontwikkelden is na afronding van de opdracht de basisicoonstijl geworden voor de Belastingdienst. En wordt nu ook gebruikt in presentaties en rapporten.

Een Jaarplan met minder tekst en meer beeldend vertelde verhalen. Overzichtelijk en snel scanbaar voor de leden van de Tweede Kamer.

Wat hebben we gedaan?

  • Communicatieadvies

  • Werksessies

  • Ontwerp

  • Projectmanagement

Previous
Previous

CIZ - Een creatief jaaroverzicht

Next
Next

Sociale Verzekeringsbank - Inclusief communiceren over AOW en toeslagen