Positionering DigiD.
Een helder verhaal voor 13 miljoen gebruikers
Burgers en bedrijven op een veilige en makkelijke manier online zaken laten doen met de overheid. Dat is waar DigiD van is.
DigiD is volop in beweging. Nieuwe wetgeving en technische ontwikkelingen vragen om nieuwe inlogmogelijkheden en andere manieren om jezelf online te identificeren.
Wij hielpen bij een duidelijk verhaal over de dienst, dat ook in de toekomst overeind blijft.
DigiD is volop in beweging. Nieuwe wetgeving en technische ontwikkelingen vragen om nieuwe inlogmogelijkheden en andere manieren om jezelf online te identificeren.
De vraag van Logius
Ruim 13 miljoen Nederlanders gebruiken DigiD. De meest gebruikte manier om in te loggen? Dat is op dit moment nog gebruikersnaam en wachtwoord. Maar: nieuwe, makkelijkere of nog veiligere manieren om bij de overheid in te loggen zijn in opmars. Zo is er sinds kort de DigiD-app, en kun je straks ook inloggen met je rijbewijs.
Logius, de digitale dienst van de overheid, vroeg ons te helpen bij een helder verhaal over DigiD. Over de dienst in het algemeen, en over verschillende inlogmethodes in het bijzonder.
Een verhaal dat duidelijk maakt waarom er nieuwe methodes komen, zónder dat de huidige methodes onveilig voelen. En dat ook in de toekomst goed overeind blijft.
Onze aanpak
Werksessies
samen op zoek naar de kern van DigiD
en naar de ingrediënten voor een logisch, toekomstvast verhaal
in een zestal werksessies met Logius-medewerkers
plus twee sessies met overheidsorganisaties die DigiD ‘gebruiken’
zodat iedereen is meegenomen in de gedachte achter het nieuwe verhaal
en het zelf kan navertellen
Positionering
een helder communicatieconcept over DigiD als dienst
over de verschillen tussen de inlogmethoden
en de ‘why’ van de transitie
warme en menselijke huisstijl
nieuwe slogan
Interactieontwerp
hoe zorgen we dat inloggen zo soepel mogelijk verloopt?
welke informatie laten we wanneer zien?
hoe verleiden we gebruikers om de app te gebruiken?
Copy en ontwerp
basisverhaal en kernboodschappen
en kaders voor beeld & tone of voice
zodat medewerkers het concept zelf kunnen toepassen
Zodat het al die 13 miljoen Nederlanders duidelijk is:
DigiD staat in dienst van jou.
Het resultaat
Een sterke merkpositionering die focust op de kern van DigiD. Waar de medewerkers van Logius zich in herkennen en die ze ondersteunen. De nieuwe slogan is: ‘Laat zien wie je bent’. Want dit is wat DigiD kenmerkt: je laat ermee zien dat jij het bent, en niet je buurman, collega of iemand anders. Onafhankelijk van hoe je dit doet, of je nou inlogt met gebruikersnaam en wachtwoord, een app of straks met een irisscan.
Daarnaast hebben we een nieuwe huisstijl en tone of voice ontwikkeld. De kenmerken: warm, menselijk, helder. Ook hebben we een communicatiestrategie uitgedacht en het inlogproces onder de loep genomen. Hierbij hebben we ons zo veel mogelijk gericht op de ervaring van de gebruiker. Zo houden we het inlogproces zo overzichtelijk mogelijk. En vallen we gebruikers niet lastig met technische verhalen over de verschillende inlogmethodes, maar benadrukken we vooral het gemak van de nieuwe methodes. Zodat het al die 13 miljoen Nederlanders duidelijk is: DigiD staat in dienst van jou.
Wat hebben we gedaan?
Service design
Positionering
Communicatieadvies
Identiteit
Visuele identiteit
Interactiedesign
Werksessies
Ontwerp
Copy
Projectmanagement