Positionering DigiD.
Een helder verhaal voor 13 miljoen gebruikers

Burgers en bedrijven op een veilige en makkelijke manier online zaken laten doen met de overheid. Dat is waar DigiD van is.

DigiD is volop in beweging. Nieuwe wetgeving en technische ontwikkelingen vragen om nieuwe inlogmogelijkheden en andere manieren om jezelf online te identificeren.

Wij hielpen bij een duidelijk verhaal over de dienst, dat ook in de toekomst overeind blijft.

Schermafbeelding 2021-01-25 om 12.22.41.png
Schermafbeelding 2021-01-25 om 12.24.10.png

DigiD is volop in beweging. Nieuwe wetgeving en technische ontwikkelingen vragen om nieuwe inlogmogelijkheden en andere manieren om jezelf online te identificeren.

De vraag van Logius

Ruim 13 miljoen Nederlanders gebruiken DigiD. De meest gebruikte manier om in te loggen? Dat is op dit moment nog gebruikersnaam en wachtwoord. Maar: nieuwe, makkelijkere of nog veiligere manieren om bij de overheid in te loggen zijn in opmars. Zo is er sinds kort de DigiD-app, en kun je straks ook inloggen met je rijbewijs.

Logius, de digitale dienst van de overheid, vroeg ons te helpen bij een helder verhaal over DigiD. Over de dienst in het algemeen, en over verschillende inlogmethodes in het bijzonder.

Een verhaal dat duidelijk maakt waarom er nieuwe methodes komen, zónder dat de huidige methodes onveilig voelen. En dat ook in de toekomst goed overeind blijft.

Onze aanpak

Werksessies

  • samen op zoek naar de kern van DigiD

  • en naar de ingrediënten voor een logisch, toekomstvast verhaal

  • in een zestal werksessies met Logius-medewerkers

  • plus twee sessies met overheidsorganisaties die DigiD ‘gebruiken’

  • zodat iedereen is meegenomen in de gedachte achter het nieuwe verhaal

  • en het zelf kan navertellen

Positionering

  • een helder communicatieconcept over DigiD als dienst

  • over de verschillen tussen de inlogmethoden

  • en de ‘why’ van de transitie 

  • warme en menselijke huisstijl

  • nieuwe slogan

Interactieontwerp

  • hoe zorgen we dat inloggen zo soepel mogelijk verloopt?

  • welke informatie laten we wanneer zien?

  • hoe verleiden we gebruikers om de app te gebruiken?

Copy en ontwerp

  • basisverhaal en kernboodschappen

  • en kaders voor beeld & tone of voice

  • zodat medewerkers het concept zelf kunnen toepassen

Zodat het al die 13 miljoen Nederlanders duidelijk is:
DigiD staat in dienst van jou.

Het resultaat

Een sterke merkpositionering die focust op de kern van DigiD. Waar de medewerkers van Logius zich in herkennen en die ze ondersteunen. De nieuwe slogan is: ‘Laat zien wie je bent’. Want dit is wat DigiD kenmerkt: je laat ermee zien dat jij het bent, en niet je buurman, collega of iemand anders. Onafhankelijk van hoe je dit doet, of je nou inlogt met gebruikersnaam en wachtwoord, een app of straks met een irisscan.

Daarnaast hebben we een nieuwe huisstijl en tone of voice ontwikkeld. De kenmerken: warm, menselijk, helder. Ook hebben we een communicatiestrategie uitgedacht en het inlogproces onder de loep genomen. Hierbij hebben we ons zo veel mogelijk gericht op de ervaring van de gebruiker. Zo houden we het inlogproces zo overzichtelijk mogelijk. En vallen we gebruikers niet lastig met technische verhalen over de verschillende inlogmethodes, maar benadrukken we vooral het gemak van de nieuwe methodes. Zodat het al die 13 miljoen Nederlanders duidelijk is: DigiD staat in dienst van jou.

Wat hebben we gedaan?

  • Service design

  • Positionering

  • Communicatieadvies

  • Identiteit

  • Visuele identiteit

  • Interactiedesign

  • Werksessies

  • Ontwerp

  • Copy

  • Projectmanagement

Previous
Previous

Sociale Verzekeringsbank - Inclusief communiceren over AOW en toeslagen

Next
Next

Nuffic - Van data naar aansprekende visuals