De vraag van Logius
Sinds 2018 moeten Europese inwoners en bedrijven kunnen inloggen bij alle Nederlandse organisaties in de publieke sector. Met hun eigen nationale inlogmethode. Zeg maar: met de Spaanse, Franse of Duitse variant van DigiD (mits deze Europees erkend is). Dat hebben alle EU-lidstaten in de eIDAS-verordening met elkaar afgesproken.
Zorgen dat mensen veilig kunnen inloggen in een ander Europees land is een complex proces. Voor dienstverlenende organisaties heeft het veel technische en juridische voeten in de aarde. En dat maakt het inlogproces óók voor gebruikers ingewikkeld: zij moeten veel stappen en inlogschermen doorlopen. Dat moest beter, vond digitale overheidsdienst Logius. Eenvoudiger.
De vraag aan OSAGE? Ontwerp – samen met een aantal overheidspartijen en leveranciers – het ideale klantproces van de inloggende EU-burger.
De ideale klantreis voor de EU-burger
Online overheidszaken regelen over de grens wordt een stuk makkelijker. Dankzij eIDAS, de EU-verordening die ervoor zorgt dat nationale inlogmethodes in heel Europa worden erkend. Handig! Maar dan moet zo’n inlogproces wél logisch en begrijpelijk zijn voor iedereen. En daar kwamen wij om de hoek kijken. We kropen in de huid van de EU-burger, en ontwierpen de ideale klantreis.
Onze aanpak
Onderzoek
bestaande rapporten analyseren
hoe ervaren gebruikers het huidige proces?
welke technische en juridische aspecten (o.a. rond veiligheid en privacy) komen er allemaal bij kijken?
huidige inlogschermen in kaart brengen
hoe zit het met de interactie, vormgeving en content?
welke organisatie zit achter welk scherm?
huidig inlogproces in kaart brengen, vanuit het perspectief van Europese burgers
Werksessies
samen met de Belastingdienst, Gemeente Den Haag, Kamer van Koophandel, KPN, Logius, RDW, RvIG, RVO, SVB en VNG
knelpunten huidige klantreis in kaart brengen en verbeterde klantreis toetsen
Concept, ontwerp en prototype
concept: visueel ontwerp van de verbeterde klantreis
UX-ontwerp van inlogschermen: een logisch en begrijpelijk inlogproces, waarbij alle technische en juridische randvoorwaarden zijn meegenomen
klikdemo: een werkend prototype waarin het hele inlogproces is uitgewerkt
Advies
concrete aanbevelingen voor elke fase van de klantreis op het gebied van UX en interactie, vormgeving en content
Het resultaat
Een eindpresentatie met alle knelpunten en aanbevelingen, voor elke fase van de klantreis. Die in samenwerking met dienstverlenende organisaties tot stand gekomen is. Deze knelpunten en aanbevelingen maakten we tastbaar en zichtbaar, door ze uit te werken in een werkend prototype (zo zou het inlogproces kunnen werken, en dit werkt nog niet). Daarnaast adviseerden we over de inrichting van een centraal informatiepunt en een online toolkit, waarmee dienstverleners EU-burgers met vragen op weg kunnen helpen.
Wat hebben we gedaan?
Klantreizen
Communicatieadvies
UX-design
Interactieontwerp
Servicedesign
Wil je meer weten over dit project of onze dienstverlening?
Wij denken graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met ons op via het onderstaande contactformulier en wij reageren zo spoedig mogelijk.