René Kleuters (SVB) over de visuele, inclusieve AOW toekenningsbrief
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) is er voor iedereen: vroeg of laat wordt elke inwoner er klant. Daarom maken ze bij de SVB serieus werk van ‘inclusieve communicatie’. Zodat hun boodschap bij iedereen aankomt. Oók bij mensen met een visuele beperking, laaggeletterden, anderstaligen of minder digitaal vaardigen. Door teksten zo helder en eenvoudig mogelijk te maken, en door veel te visualiseren.
Die overtuiging delen we bij OSAGE helemaal. Mooi dus, dat wij de SVB mochten ondersteunen bij het eenvoudig, toegankelijk en visueel maken van de AOW toekenningsbrief: de brief die mensen ontvangen als ze voor het eerst AOW krijgen. We spraken René Kleuters, adviseur klantcommunicatie bij de SVB, over onze samenwerking.
Ruim 90% van de respondenten vindt de brief overzichtelijk, duidelijk en juist van toon.
Dit blijkt uit een onderzoek van Motivaction.
Wat is je van dit traject vooral bijgebleven?
‘Vooral: hoe succesvol het is geweest. We hadden te maken met een ambitieus tijdpad, en het is allemaal erg voortvarend gegaan. De SVB en OSAGE vonden elkaar heel snel in de ultieme oplossing. Dat kwam ook door de intensieve werksessies aan het begin van het project. In zo’n sessie kun je snel en effectief samen dingen uitkristalliseren.’
‘Ik denk dat we steeds bij OSAGE zullen terugkomen. Want OSAGE weet precies wat de SVB is, wat we willen, en kent onze doelgroepen. Dat brengt meerwaarde. Bovendien: OSAGE staat voor eenvoud. Dat spreekt ons aan. Helemaal als je bedenkt dat de SVB als grote uitvoeringsorganisatie - met praktisch de hele Nederlandse bevolking als doelgroep - een maatschappelijk verantwoordelijke taak heeft. Dan is het belangrijk dat je eenvoud houdt in taal, ontwerp en vorm. Zodat je zo inclusief mogelijk communiceert.’
Eenvoud in taal, ontwerp en vorm. Dat is belangrijk als je praktisch de hele Nederlandse bevolking als doelgroep hebt.
Welke stappen zetten jullie nog meer als het gaat om inclusieve communicatie?
‘We hebben samen met OSAGE een aantal designprincipes opgesteld voor inclusieve communicatie. Deze gaan ook in op hoe je moet testen bij de doelgroep. De principes worden breed gedragen binnen onze organisatie, dus daar kunnen we echt verder mee aan de slag.’
‘We zijn nu bezig om andere complexe - veel verstuurde - brieven te herontwerpen volgens het nieuwe concept. Wat we daarbij doen is tweeledig: we vereenvoudigen de teksten, maar we hebben ook de techniek gedownsized. Een brief die voorheen in 1 minuut werd gegenereerd, wordt dat nu in 30 seconden. En het beheer en onderhoud is nu ook sterk vereenvoudigd. Dat is alles bij elkaar een flinke tijdsbesparing. Het is nu een kwestie van volhouden en doorpakken.’
‘Bij alles wat we nu oppakken is de afspraak: het moet meteen in de nieuwe stijl die we met OSAGE hebben ontwikkeld. Want we hebben tegen elkaar gezegd: dat wat we nu hebben bereikt is dé stijl, dé modus!’
#inclusieve #communicatie