Een online platform voor de Nederlandse Arbeidsinspectie én een succesvolle pilot met 75% respons

De Nederlandse Arbeidsinspectie ziet erop toe dat bedrijven een gezonde en veilige werkomgeving bieden. En dat ze zich daarbij aan de richtlijnen houden. Dat doet de inspectie onder andere bij de 100.000 bedrijven in Nederland die met gevaarlijke stoffen werken. Om gerichter toezicht te kunnen houden, is de gestart met een pilot waarin Nederlandse Arbeidsinspectie bedrijven digitaal hun ‘stoffeninventarisatie’ aanleveren: een overzicht van alle gevaarlijke stoffen die voorkomen binnen het bedrijf.

 

De vraag van de Nederlandse Arbeidsinspectie

Aan OSAGE de vraag om het uploadproces van de stoffeninventarisatie zó in te richten dat bedrijven ook daadwerkelijk - uit zichzelf - de benodigde informatie aanleveren. Samen met de IT-experts van onze partner Utilus zijn we aan de slag gegaan.

We ontwierpen een applicatie waarmee bedrijven hun stoffeninventarisatie heel eenvoudig kunnen uploaden. Zodat de drempel voor bedrijven om mee te doen zo laag mogelijk is. Ook ontwikkelden we een uitnodigingsbrief, waarbij we slim gebruikmaakten van gedragsaspecten.

 

Onze aanpak

Workshops, samen met de klant en partner Utilus

  • welke informatie heeft de Nederlandse Arbeidsinspectie nodig van bedrijven?

  • hoe maken we het aantrekkelijk voor bedrijven om deel te nemen?

  • hoe testen we de effectiviteit?

Ontwerpen van platform

  • ontwerpen van een gebruiksvriendelijk platform

  • toevoegen van specifieke functionaliteiten,

  • zodat de Nederlandse Arbeidsinspectie de juiste informatie makkelijk kan opvragen

Ontwerpen van uitnodiging

  • met behulp van gedragsexperts van de Nederlandse Arbeidsinspectie

  • een toegankelijke uitnodiging opstellen

  • die bedrijven aanspoort om het platform te gebruiken

Pilot

  • 1000 bedrijven uitnodigen om gebruik te maken van het platform

Het resultaat

Een succesvolle pilot! Maar liefst 75% van de bedrijven die zijn benaderd, heeft informatie gedeeld via het nieuwe, vereenvoudigde platform. Nooit eerder reageerden zoveel bedrijven uit zichzelf op de vraag van de Nederlandse Arbeidsinspectie om informatie op te geven.

Het nieuwe digitale platform bespaart de Nederlandse Arbeidsinspectie niet alleen tijd, maar het biedt de inspectie ook de mogelijkheid om eenvoudig extra informatie op te vragen bij bedrijven. Hierdoor kan de inspectie betere analyses maken.

Door de Nederlandse Arbeidsinspectie wordt onderzocht hoe een volgende fase eruit gaat zien. De wens is dat de inhoud van aangeleverde bestanden automatisch wordt gescand, zodat een risicoprofiel kan worden gemaakt. Zo kan de inspectie gericht toezicht houden en inspecteren waar dat nodig is.

Wat hebben we gedaan?

  • UX design

  • Communicatieadvies

  • Ontwerp

  • Gebruikerstests

Wil je meer weten over dit project of onze dienstverlening?

Wij denken graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met ons op via het onderstaande contactformulier en wij reageren zo spoedig mogelijk.

Previous
Previous

Campagne voor Patiëntenfederatie Nederland

Next
Next

Aedes - Website en communityplatform voor de belangen van woningcorporaties